Udviklingshæmmede

Sidst redigeret af redaktionen den 17.10.2025
Fagligt godkendt af læge (dr. med.) James Devi

For supplerende information henvises til artiklen: udviklingshæmning

Bofælleskaber, botilbud og bosteder

Bofælleskaber, botilbud og bosteder for udviklingshæmmede udbydes og administreres af de enkelte kommuner. Du kan finde de kommunale bofælleskaber, botilbud og bosteder på den enkelte kommunes hjemmeside.

Der henvises desuden til:

  • Udviklingshæmmedes Landsforbunds hjemmeside ulf.dk

At arbejde med udviklingshæmmede

Hvis man vil arbejde med udviklingshæmmede, er der flere ting man skal være opmærksom på:

  • Idet udviklingshæmmede menneskers adfærd varierer, kræver arbejdet, at man nøje observerer og identificerer den udviklingshæmmedes evner og potentiale
  • Forudintaget kategorisering af udviklingshæmmede individer skal undgås
  • I og med, at man kommer til at arbejde med mennesker, som ikke har de samme muligheder for at tilegne sig viden eller sociale koder skal man kun gå ind i det at arbejde med udviklingshæmmede, hvis man er god til at være tålmodig og er tolerant overfor andre perspektiver.

Aktiviteter i arbejdet

  • Aktiviteter bør opdeles i håndterbare dele og foregå i en strategisk rækkefølge, der tager hensyn til den udviklingshæmmedes indlæringsmæssige fremskridt
  • Gentagelse er en essentiel del af arbejdet; gentagelse kan også lette indlæring af vigtige opgaver. Her kan ens tålmodighed blive testet: mange udviklingshæmmede skal have ting at vide flere gange end mennesker, der ikke er udviklingshæmmede. Det er en del af deres læringsproces, og bidrager altså til noget positivt – men man skal nogle gange have tålmodigheden med sig.
  • Demonstrér og vis de udviklingshæmmede individer, hvordan tingene gøres (når det er muligt)
  • Brug verbale instruktioner der er klare og nemme at forstå
  • Overvåg alle aktiviteter (især dem der kan involvere uheld eller skader) – men pas samtidig på med at overbeskytte udviklingshæmmede individer. Det handler om at finde en god balance, så de er trygge og sikre, men også føler sig som selvstændige individer.
  • Planlæg aktiviteter ud fra den udviklingshæmmedes alder
  • Prøv at tilsigt at aktiviteterne svarer til dens udviklingshæmmedes evner
  • Når det er muligt, bør man forsøge at starte en aktivitet i den udviklingshæmmedes niveau – frem for på det lavest mulige niveau
  • Planlæg aktiviteter der er anvendelige i forbindelse med job, socialt samvær, indlæring osv.
  • Aktiviterne bør involverer så mange sanser som muligt. Eksempelvis bidrager det for mange udviklingshæmmede til meget glæde at lytte til musik.

Hjælpemidler i arbejdet

  • Mindre grupper og fællesaktiviteter kan lette social udvikling for udviklingshæmmede
  • Fastsæt regler for passende opførsel og vær konsekvent i håndhævelsen af reglerne

Udviklingshæmmede og livskvalitet

Der har de senere år været meget fokus på livskvaliteten hos udviklingshæmmede, hvilket bl.a. hænger sammen stigende interesse for fænomenet blandt i sociologiske og pædagogiske kredse.

Læs evt. også denne udgivelse, der baserer på en case fra Skov Natur og Friluft Værkstedet.

Kilder og relevante eksterne links

Ofte stillede spørgsmål

Hvad vil det sige at være udviklingshæmmet?
At være udviklingshæmmet betyder, at man har nedsat intellektuel funktion og har brug for støtte til at lære, forstå og klare daglige aktiviteter.
Er ADHD en udviklingshæmning?
Nej, ADHD er ikke en udviklingshæmning, men en neuropsykiatrisk forstyrrelse, der påvirker opmærksomhed, impulskontrol og koncentration.
Er man udviklingshæmmet som autist?
Nogle autister har samtidig udviklingshæmning, men mange har normal eller høj intelligens. Autisme og udviklingshæmning er to forskellige diagnoser.
Hvad er tegn på lav IQ?
Lav IQ kan vise sig ved langsom indlæring, problemer med planlægning, sprogforståelse og sociale situationer. En IQ-test kan måle niveauet.
Hvad er den mildeste form for autisme?
Den mildeste form for autisme kaldes ofte Aspergers syndrom eller autisme i den højt fungerende ende af spektret.
Er udviklingshæmning en psykisk sygdom?
Nej, udviklingshæmning er ikke en psykisk sygdom, men en medfødt eller tidligt opstået funktionsnedsættelse i hjernens udvikling.
Hvornår er man udviklingshæmmet IQ?
Man regnes som udviklingshæmmet ved en IQ på under cirka 70 kombineret med vanskeligheder i at fungere selvstændigt i hverdagen.
Hvad er tegn på høj IQ?
Høj IQ kan vise sig ved hurtig forståelse, stærk hukommelse, kreativitet og evne til at lære komplekse emner hurtigt.